*

Helge V. Keitel Puusta katsoen uutishuoneesta näkee paremmin sinne, missä aita on matalin.

Viestintästrategian hahmottelua

  • LC Sotkamo talkooporukka Vartiuksen raja-asemalla sadetta pitämässä
    LC Sotkamo talkooporukka Vartiuksen raja-asemalla sadetta pitämässä

Moniko meistä on nuorena unelmoinut tekevänsä jotain vaikuttavaa? Nyt siihen on sotkamoliaisilla tilaisuus vuonna 2015.

Seuraa sinäkin unelmaasi. Tekemistä riittää sadoille toimijoille. Olemme vasta urakan alkuvaiheessa. 

  1. tavoite tiedossa
  2. organisaatioita rakennetaan
  3. Heinolan vuosikokuksesta otetaan oppia
  4. keskustelu työnjaosta on käynnistynyt
  5. viestinnän sisäiset ja ulkoiset haasteet ovat tiedossamme
  6. tänne tulee 4 000 leijonaa 
  7. organisaation sisäisen viestinnän alustat ovat valmiina
  8. yritän myös miettiä, miten pääsemme laajempaan vuoropuheluun

Presidentti Barry J. Palmer Australiasta toteaa, "Unelma on yhtä kuin identiteettimme. Usein koemme olevamme jollain tavoin vajaita, kunnes toteutamme unelmamme. Unelmat eivät tunne rajoja eivätkä ne liity tiettyyn väetönosaan tai taloudelliseen tilanteeseen. Tärkeintä on, että uskallamme unelmoida ja tehdä kovasti töitä unelmien saavuttamiseksi."

Hyvä!

Viestintäjohtaja Thorleif Johanssonin mukaan noin neljännes suomalaisista olisi vähtinään jollain tavalla kiinnostunut osallistumaan Lions-toimintaan. Potentiaalisimman joukon koko on noin 6 prosenttia suomalaisista. Tässä joukossa korostuvat erityisesti 50 vuotta täyttäneet toimihenkilömiehet.

Tärkeimmät motiivit osallistumiseen Lions-työhön ovat auttamisen halu, kiinnostus johonkin tiettyyn asiaan sekä yhteisöllisyyteen liittyvät asiat. 

Ne, joita toiminta ei kiinnosta, mainitsevat yleisimmin syyksi ajanpuuteen, ettei koe toimintaa omaksi ja sen ettei tunne toimintaa. Esteenä osallistumiselle mainittiin myös sulkeutuneisuuteen liittyvät tekijät. Lions toimintaan liittyy tutkimuksen mukaan "parempien" ihmisten salamyhkäisyyttä.

Heti tulee mieleen avoimuuden, läpinäkyvyyden, näkyvyyden ja vuorovaiktuksen parantaminen. 

 

Päättynyt kausi

Päättynyt Lions-kausi oli monin tavoin uudistusten vuosi. Heinolassa aloitetun uudistustyön tarkoituksena on rakenteellisesti yksinkertaisemi, ajallisesti lyheympi ja taloudellisesti edullisempi vuosikokous.

Vuosikokousten kalleutta on arvosteltu ja keskustelu on putkahtanut liekkeihin jälleen, kirjoittaa LION-lehden päätoimittaja Raimo Naumanen.

Ennen meitä vuosikokous järjestetään Porissa vuonna 2014.

Miten Sotkamo / Vuokatti hoitaa oman tonttinsa 2015?  Meidän jälkeen seuraavat vuosikokoukset ovat Turussa 2016 ja Joensuussa 2017.

Suomen Lions-liiton 60. vuosikokous 8.- 9.6.2013 Heinolan Vierumäellä pidettiin monin tavoin uusittuna. Vuosikokouksessa ensi kertaa käytössä ollut uusi äänestyskäytäntö sujui kitkattomasti.

  • lippujen juhlavaa sisääntuloa kiiteltiin
  • Liiton jäsenmaksu on edelleen Euroopan pienimpiä (korotus 33 euroon)
  • äänestystapahtumaa on muutettu joustavammaksi
  • oheisohjelmat olivat kokouspaikan välittämässä läheisyydessä

Heinolan vuosikokouksessa oli paikalla klubien virallisia edustajia 1 071 

  • 2012 Jyväskylässä 1 159
  • 2011 Vaasassa 1028
  • 2010 Hämeenlinnassa 1 123
  • 2009 Haminassa 1063

Klubeja oli edustettuna 500

  • 2012 Jyväskylässä 525
  • 2011 Vaasassa 502
  • 2010 Hämeenlinnassa 469
  • 2009 Haminassa 483

Taloustutkimus Oy:n tutkimusraportin mukaan Lions-liiton tunnettuus on noin 75 prosenttia, mikä on varsin korkea. Noin puolet suomalaisista tuntee jonkun, joka on toiminnassa mukana. Sen sijaan yksittäisten tapahtumien / keräyskohteiden tunteminen ei ole samalla tasolla.

  • tunnettuus on korkeimmillaan 65-vuotiaiden keskuudessa
  • alle 35-vuotiaat tuntevat Lions-toimintaa selvästi huonommin kuin yli 35-vuotiaat
  • toimihenkilöt tuntevat parhaiten
  • toiminta näyttää olevan yhtä tunnettua joka puolella maata
  • parhaiten tunnetaan nuorten / asten avustaminen
  • stipendit ja vaihto-oppilastoiminta yhdistetään jollain tavalla Liosn-liittoon

Lions-toimintaa pidetään hyödyllisenä ja kansainvälisenä, mutta samalla konservatiivisena ja jopa vanhoillisena. Osa pitää organisaatiota myös sulkeutuneena. Myöskään kovin dynaamisena Lions-toimintaa ei pidetä. Jotkut pitävät liikettä elitistisenä.

Tässä on viestintähaastetta. 

Lions-toiminnan imago on varsin selkeä ja johdonmukainen. Perusta on selvästi positiinen ja hyvä tekeminen tunnetaan.

Mietitään, miten voimme vahvistaa kuvaa dynaamisesta, avoimesta ja yhteiskunallisesti rehdisti toimivasta organisaatiosta.

Sotkamo Vuokatti 2015!

 

 

 

 



 


Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset